Toneel

Gedurende mijn leven heb ik in een aantal toneelstukken en theaterproducties gespeeld. Op het podium voel ik me vrij en het geeft een kick om voor een publiek op te treden.

Het begon allemaal bij het afscheid van de basisschool. Het was traditie dat groep 8 een musical maakte. Deze keer ging over een kuuroord dat geteisterd werd door een chanteur, ome Jan. Hij deed zich voor als een vertrouwensman en zo ontfutselde hij de geheimen van de patiënten. Deze rol was me op het lijf geschreven en het werd een groot succes.

Pas in 2003 heb ik het acteren weer opgepakt. Ik ben begonnen met een theatercursus bij stichting ToBe. Hier heb ik heel veel plezier gehad. Ik deed een heleboel dingen die ik normaal nooit zou doen en dat was erg bevrijdend.

Voor mijn studie ging ik naar Eindhoven. Daar heb ik me meteen aangemeld bij de studententoneelvereniging Doppio. Het eerste jaar werd begonnen met een basiscursus toneel waarbij een groot aantal oefeningen en spellen werden gedaan op het gebied van stembeheersing, houding en improvisatie. Daarna hebben we een korte presentatie gemaakt. Deze bestond uit een verzameling losse scenes die geïntroduceerd werden door zogenaamde deskundigen. We hebben dit stukje voor publiek opgevoerd in een klein zaaltje.

Het tweede jaar bij Doppio heb ik met een iets andere groep en een professionele regisseuse een langer en avondvullend stuk gemaakt. Het toneelstuk was door mijn regisseuse zelf geschreven maar het was gebaseerd op de film the Butterfly effect. Ik speelde de vriend van de hoofdpersoon. Tijdens het stuk veranderde mijn karakter van een onderdanige meeloper tot een zwaar autistisch wrak. Maar ik eindigde als de stoere man met de mooie vriendin. Het was een mooie maar complexe rol. We hebben het stuk opgevoerd in de Plaza Futura, een plaatselijk theater.

Terug in Dordrecht heb ik me aangemeld bij theaterstichting Toendra. Toevallig waren er bij Toendra plannen om een grote productie te maken en ze zochten acteurs. Er werd gekozen voor een echte toneelklassieker, de Meeuw van de Russische schrijver Anton Tsjechov. Ik kreeg de prachtige rol van Kostja, een aspirant schrijver die nogal overhoop licht met zijn eigen leven, zijn rivalen, zijn moeder en zijn liefde. Ik beschouw dit als mijn beste rol ooit. We hebben het stuk opgevoerd in de kleine zaal van Kunstmin. We kregen een vier sterren recensie in de Dordtenaar.

Opnieuw werd er bij Toendra een grote theaterproductie gemaakt. Ditmaal ging het om een wat onbekend Frans stuk, Sodomme en Virginie van de schrijver Daniel Provost. Het was een kluchtige persiflage op Romeo en Julia. Ik speelde de enigszins gestoorde grootvader van Romeo. Het grootste deel van het stuk zat ik in wielertenu op een aftandse hometrainer. Toch had ik een geheime relatie met mijn schoondochter. Door onze energie en enthousiasme werd het stuk een succes. We speelden in het theatertje van toneelvereniging Inter Amicos.

Onze regisseurs wilden onze energie graag vasthouden en al vrij snel gingen we door met een nieuwe productie. Ditmaal was het geen bestaand stuk maar een experimentele productie. We hebben een aantal korte monologen verzameld uit boeken, toneelstukken en dichtbundels. Deze zijn aan elkaar geplakt tot één geheel. Iedereen droeg een lange monoloog voor en andere monologen deden we gezamenlijk. Ook werden er een paar liedjes gezongen. De acteurs waren onderdeel van het publiek. Het was een eigenaardig stuk maar het was leuk om iets anders te doen.

Tijdens de repetities ben ik twee weken weg geweest. Ik had me namelijk ingeschreven voor een sociaal theaterproject in Roemenië. Hierbij ben ik met een groep van vijf slechtziende en vijf goedziende jongeren naar het vervallen kustplaatsje Sulina gegaan. Hier hebben we samengewerkt met vijf Roemeense jongeren. Daar hebben we in drie groepjes een kort toneelstukje samengesteld over een bepaald sociaal onderwerp. Ons stukje ging over groepsdwang en alcoholmisbruik. De tweede week zijn we naar verschillende schoolklassen gegaan om de toneelstukjes op te voeren. We speelden het stukje telkens twee keer. De tweede keer mochten de kinderen inbreken in het stuk om een oplossing voor het probleem te vinden. Het was een heel bijzondere ervaring.

Omdat Toendra even geen stukken voor mij had heb ik een cabaretcursus gevolgd bij stichting ToBe. Hierbij kregen we een groot aantal oefeningen. Daarna moest elke cursist een korte conference schrijven en een kleinkunstliedje instuderen. Ik koos voor Ik hou van mij van Harrie Jekkers. Het was heel spannend om alleen een liedje te zingen maar het ging gelukkig goed. Uiteindelijk hebben we onze resultaten uitgevoerd in het eigen theatertje van ToBe.

Één van de bestuursleden van Toendra is onder andere toneelschrijver. Hij kende mij van mijn vorige voorstellingen en hij besloot om voor mij een monoloog te schrijven. In dit stuk was ik een schone jonkvrouw die bijna blind en doof was maar omringt werd door een horde hitsige jonkers. De jonkvrouw had echter een eigen willetje en sloeg alle attenties af. Ze wilde alleen maar vrij zijn. Ik heb het stuk eerst een aantal keren opgevoerd in een aantal huiskamers. Daarna heb ik het nog een paar keer gespeeld bij het revalidatiecentrum Het Loo Erf. Ten slotte nog een keer bij de Brailleliga in België.

In Het Loo Erf heb ik samen met een mederevalidant een grappige en supersnelle dialoog gedaan tijdens een open podium. Later heb ik met dezelfde revalidant een nogal ondeugende Sinterklaas gespeeld.

Dit jaar heb ik een klein rolletje in een toneelstuk van Toendra. Wanneer dat gaat gebeuren is nog niet bekent. Hou deze site in de gaten!

Links:

E.S.T.V. Doppio

Stichting Toendra