Vandaag heb ik weer meegeholpen met een GIPS-les. Reden genoeg om uit te leggen wat deze bijeenkomsten precies inhouden. GIPS is een afkorting voor Gehandicapten Informatie Project voor Scholen. Het GIPS-team bezoekt regelmatig basisscholen om voorlichting te geven over verschillende handicaps. Het project probeert kinderen bewust te laten worden wat voor handicaps er zijn en hoe om te gaan met mensen met een functie-beperking.
Elke les begint met een korte uitleg over het GIPS-team en daarna stelt elk lid zich voor en vertelt kort iets over zijn handicap. Daarna starten de kinderen met een soort ganzenbordspel met hele grote houten ganzen. Op elk plekje staat een opdracht. Meestal is dat een vraag waarbij de kinderen het antwoord kunnen opschrijven in een boekje. Regelmatig komen ze doeopdrachten tegen. Denk daarbij aan lopen met een taststok, rijden in een rolstoel en uitproberen van hulpmiddelen. Ikzelf zit achter een brailleschrijfmachine. Elk kind noemt dan zijn of haar naam en ik type hem dan op een kaartje dat ze na de les mogen meenemen als aandenken.
Als het ganzenbordspel afgelopen is moet elk kind een vraag stellen aan één van de teamleden over hun handicap. Dit kunnen hele practische vragen zijn zoals hoe je als blinde persoon de winkels kan vinden. Sommige vragen zijn echter heel persoonlijk zoals de vraag of je vroeger gepest bent op school.